HässleholmsNytt

Återvunnet vatten ska vattna Hässleholms grönska och användas vid ledningsspolning

Bilden visar ett kraftigt forsande vattenflöde under en dammkonstruktion. Vattnet skummar och kastar sig fram med stora vågor i förgrunden. I bakgrunden syns en betongdamm med en metallbro över dammluckorna. På bron finns ett metallräcke. Bakom dammen och bron syns kala trädgrenar mot en ljusblå himmel. Delar av dammkonstruktionen är vita med fönster eller ventilationsöppningar. Vattenånga eller dis bildas där vattnet kraschar mot hindren.
Illustrationsbild: Magnus Binnerstam - Mostphotos

Pilotinsatser i Hässleholm ska minska användningen av dricksvatten genom återvunnet avloppsvatten.

Annons

Två pilotprojekt för att spara dricksvatten

Hässleholm Miljö uppger i ett pressmeddelande att bolaget tillsammans med tekniska förvaltningen i Hässleholms kommun och VA-entreprenören Puls - Planerad Underhållsservice AB testar två pilotinsatser där renat avloppsvatten används i situationer där dricksvatten inte behövs. Målet är, enligt pressmeddelandet, att använda ”rätt vatten till rätt sak” och minska belastningen på dricksvattenresurserna.

Återvunnet vatten från Magle våtmark till stadens växtlighet

Vid Magle våtmark har avloppsvattnet renats genom reningsverkets samtliga reningssteg, inklusive våtmarken. Hässleholm Miljö skriver att resultatet är ett återvunnet vatten som uppfyller kraven för utmärkt badvattenkvalitet enligt Havs- och vattenmyndighetens föreskrifter (HVMFS 2012:14), vilket är den högsta klassificeringen i regelverket.

Det gör enligt pressmeddelandet att vattnet kan användas när tekniska förvaltningen vattnar sommarblommor, buskar, träd och annan växtlighet i Hässleholm.

Pilotförsöket omfattar upp till 500 kubikmeter vatten och pågår till och med 31 december 2026. Därefter ska Hässleholm Miljö och tekniska förvaltningen gemensamt utvärdera resultaten. Miljökontoret har, i samverkan med länsstyrelsen, godkänt ansökan om tillstånd för användningen.

– Vatten är en värdefull resurs och vi behöver använda det klokt. Där vi inte behöver dricksvatten ska vi heller inte använda dricksvatten. Det här pilotprojektet visar hur vi tillsammans kan hitta smartare och mer hållbara lösningar för framtiden, säger Sofie Vessling, tillförordnad underhållschef inom VA på Hässleholm Miljö.

Spolbilar ska tankas med renat vatten

Den andra pilotinsatsen gäller underhåll av ledningsnätet. Enligt pressmeddelandet ska Puls från och med i slutet av juni tanka sina spolbilar med renat vatten från reningsverket vid spolning av spilledningar, i stället för att använda dricksvatten.

– Vi har använt vattenåtervinningsteknik i många år och investerar nu fortsatt i det. När vi nu dessutom får möjlighet att tanka återbrukat vatten blir det ytterligare ett steg i rätt riktning. Genom att återbruka det renade vattnet från reningsverket och dessutom återvinna det i våra fordon minskar vi både resursförbrukning och transporter, säger Calle Eliasson, arbetsledare på Puls.

Hässleholm Miljö och Puls ska under hösten utvärdera hur mycket dricksvatten som sparats genom initiativet, enligt pressmeddelandet.

Fakta: Det återvunna vattnet

  • Renat genom reningsverkets samtliga reningssteg, inklusive Magle våtmark.
  • Uppges uppfylla kraven för utmärkt badvattenkvalitet enligt HVMFS 2012:14.
  • Är inte dricksvatten, men kan användas för bevattning och andra tekniska ändamål.
  • Pilotförsöket vid Magle våtmark omfattar upp till 500 m³ och pågår till 31 december 2026.
  • Enligt Hässleholm Miljö använder flera andra kommuner redan återvunnet avloppsvatten för bevattning.
Annons

Relevanta källor

Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.

Fler artiklar i Samhälle